Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

Zorg mijders : 8 Tips om zorg te verlenen bij zorg mijdende cliënten

We komen het erg vaak tegen in onze praktijk dat familie ons opbelt en vraagt om zorg te verlenen bij ouders. Maar…”mijn vader, moeder, schoonvader wil geen zorg ontvangen. In zijn / haar ogen is er niets mis, gaat er niets mis en leven ze hun leven zoals ze dat altijd hebben gedaan. Boodschappen worden nog elke week gehaald met de auto, we koken zelf en redden ons prima.”
Vaak speelt ( beginnende ) dementie een rol.
 

De waarheid is dat de buurvrouw al jaren de boodschappen doet, structuur ontbreekt, er erg onregelmatig en slecht wordt gegeten. De auto waarmee elke week boodschappen gedaan wordt? Die is al maanden geleden verkocht.

De vraag voor particuliere thuiszorg is dan vaak; “Kunnen jullie in deze situatie iets betekenen? “
Ouders willen niet naar een verzorgingstehuis, maar zo kan het ook niet meer.

 

Hoe gaat particuliere thuiszorg daar mee om?

 

Daar hebben we geen pasklaar antwoord op. Elke situatie is verschillend. We gaan langs bij de betreffende persoon of personen en proberen de situatie in te schatten. Toch zijn er enkele algemene tips die in deze situatie handvaten kunnen bieden.

 

  1. Maak een begin.

    Als je geen actie onderneemt komt de zorgverlening niet van de grond. Iemand die geen inzicht heeft in zijn eigen situatie is niet te overtuigen van het nut van begeleiding of verzorging thuis. Bedenk zelf maar eens na dat er vanaf vandaag elke morgen een zorgverlener op de stoep staat met de mededeling dat je geholpen gaat worden om jezelf te wassen. Wat een onzin denk je dan, dat doe ik zelf!
    Zolang er nog bewustzijn is bij de zorgvrager, maar geen ziekte inzicht zal deze tegen zorg ageren.
     
  2. Laat de zorgvrager in zijn waarde.

    De zorgvrager mag zich dan niet bewust zijn van het zelfzorg tekort, de zorgvrager is zich zeker bewust van zichzelf. Zorg dat je sturend bent in het helpen herstellen van de structuur, maar laat de persoon zelf beslissingen nemen. Geef iemand in ieder geval wel het gevoel dat deze nog zelf de regie heeft over zijn / haar leven.
     
  3. Zorg dat er een klik is met de zorgverlener.


    Wij proberen tijdens een intake gesprek in te schatten welke zorgverlener geschikt zou kunnen zijn. Vertel deze zorgverlener daarnaast zoveel mogelijk over het verleden van de zorgvrager zodat er voldoende gespreksstof is. Mensen met dementie hebben vaak problemen met het korte termijn geheugen terwijl het lange termijn geheugen nog goed functioneert. Een gesprek aan gaan over het werkzame leven van vroeger of de familie omstandigheden kan ervoor zorgen dat het eerste ijs wordt gebroken.
     
  4. Zorg voor kleine zorgteams.

    Ondanks dat zorg mijdende mensen de zorgverleners vaak niet meer bij naam leren kennen ontstaat er toch een gewenning op gevoelsniveau. Dit is erg belangrijk om het vertrouwen van de zorgvrager te kunnen winnen.
     
  5. Heb geduld.

    Iemand zal zich zeker niet van de een op andere dag later begeleiden of verzorgen, hier is tijd voor nodig. In de particuliere thuiszorg hebben we deze tijd. Het helpen van een zorgvrager zal stap voor stap gaan. Er is zeker een gevoel van schaamte en trots te overwinnen om toe te staan dat een zorgvrager zich laat helpen.
     
  6. Breng structuur aan.

    Structuur en vaste patronen zijn erg belangrijk om regelmaat te herstellen. Een eerste stap die gezet kan worden is het regelmatig goed eten waardoor iemand lichamelijk en geestelijk sterker zal worden.
     
  7. Elke dag is anders.

    Er is geen vast stramien dat kan worden ingezet voor elke zorgvraag of voor elke dag. Probeer in te schatten welke aanpak nu kan werken en welke niet. Indien de zorg vrager onrustig is omdat zij / hij geen overzicht meer heeft en zich daar bewust van is, kijk wat die dag het beste werkt.
     
  8. Houd het doel voor ogen.

    Heeft het zin iemand elke dag te confronteren met dingen die niet meer gaan? Nee, bedenk dat voor sommige zorgvragers met een slecht korte termijn geheugen elk moment nieuw is.  Het doel is iemands welbevinden en veiligheid. Dat houdt in dat de zorgverlener op sommige momenten de zorgvrager af zal moeten leiden om de rust te bewaren in plaats van het weer uitleggen waarom zijn of haar auto niet meer naast de deur staat.

 

Meer weten over particuliere thuiszorg bij dementie of het ontlasten van mantelzorg klik hier.