Overslaan en naar de inhoud gaan

Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

Hoe vraag ik een VECOZO certificaat aan?

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan?

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan?

Zelfstandig zorgverleners (zzp'ers ) die PGB zorg verlenen kunnen hun declaraties indienen bij het PGB Portaal van de Sociale VerzekeringsBank (SVB)  Hiervoor dien je eerst een aanvraag te doen voor een VECOZO – certificaat.

Wat is een VECOZO Certificaat? 

Een certificaat is een onderdeel van beveiligingssoftware; een soort digitale sleutel waarmee je toegang krijgt tot de beveiligde delen van het PGB portaal. Via het certificaat kun je inloggen en kan een budgethouder gegevens uitwisselen met jou als PGB zorgverlener. De budgethouder kan zo een Zorgovereenkomst met jou delen. Deze kun je vervolgens online ondertekenen met behulp van jouw VECOZO certificaat. 

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan

Een certificaat is vanaf het moment dat u het installeert twee jaar geldig. Vanaf 30 dagen voor de verloopdatum kan het certificaat door de gebruiker weer voor twee jaar worden verlengd. Verloopt het certificaat? Dan kan het met behulp van het gebruikersnummer en de pincode opnieuw binnen 20 dagen worden geïnstalleerd. Het installeren van het VECOZO certificaat kun je maar op 1 computer tegelijkertijd doen. Installatie is niet mogelijk op een Iphone of Ipad. Hiervoor heb je een laptop of PC nodig dat draait op Windows. 

Wat is het PGB Portaal ?

Cliënten die de zorg ( deels ) vergoed krijgen middels een PGB kunnen de facturen digitaal goedkeuren middels een web applicatie MIJNPGB. De zorgverlener logt in met zijn Persoonlijk certificaat en gaat dan naar Declaratie indienen. Je kiest vervolgens de juiste budgethouder en de juiste maand. LET OP: Je kunt jouw factuur pas indienen op de eerste dag van de nieuwe maand. 

Met dit certificaat kunnen zorgverleners inloggen in de PGB omgeving van de budgethouder aan wie je zorg verleent. Het doorgeven van tariefwijzigingen, veranderde bankgegevens of persoonsgegevens wordt hierbij eenvoudiger doordat je dit direct online kunt doorgeven. De budgethouder zet per zorgverlener een zorgovereenkomst online, de betreffende zorgverlener ontvangt hiervan per mail ( indien zo ingesteld ) bericht. 

Om een factuur te declareren dien je de factuur bij de hand te houden. De gemaakte zorguren dien je per week in, per tariefgroep. Opgeteld moet er hetzelfde eindbedrag uitkomen als er vermeld staat op jouw factuur. Vervolgens dien je deze factuur in waarna de budgethouder of vertegenwoordiger deze controleert. Na goedkeuring maakt de SVB het gedeclareerde bedrag over naar de zorgverlener. 


Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan? 

Ga naar de website van VECOZO. Voor dit certificaat dien je in bezit te zijn een AGB code voor jouw onderneming. Voor BIG geregistreerde zorgverleners geldt dat je een AGB code hebt op jouw persoonlijke titel startend met een 9, daarnaast heb je een AGB code van jouw firma, meestal startend met 41.

Heb je deze laatst code nou nog niet, vraag deze dan aan bij Vektis. Hoe kun je lezen op hun website : www.agbcode.nl.

Voor niet BIG geregistreerde zorgverleners geldt dat ze de AGB code op naam van hun zorgonderneming meestal al hebben. Weet je het niet zeker check dan of je te vinden bent op de website van Vektis www.agbcode.nl. Het AGB is een openbaar register en daardoor is jouw AGB code hier op te zoeken.

Vervolgens klik je op KLANT WORDEN op de website van VEOCOZO. Om klant worden bij VECOZO moet je een aantal gegevens doorgeven. Let erop dat deze gegevens actueel zijn. 

Om jouw onderneming aan te melden bij VECOZO heb je onderstaande informatie bij de hand nodig. Hiermee kunnen zij onder andere de tekenbevoegde en hoofdcontactpersoon identificeren.

  • E-mailadres van de aanvrager

  • Kamer van Koophandel nummer (KvK-nummer) van jouw onderneming

  • AGB-code van de onderneming

  • Gegevens van de tekenbevoegde als vermeld op geldig legitimatiebewijs

  • Gegevens van de hoofdcontactpersoon als vermeld op geldig legitimatiebewijs

  • Gegevens van de ICT-beheerder 

  • Gegevens van de contactpersoon per AGB-code

Indien jij een zzp'er in de zorg bent, vul je hier overal jouw eigen gegevens in. Let erop dat er gevraagd wordt naar het vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel waar je ingeschreven staat. Dat is niet hetzelfde als het Kamer van Koophandel nummer zelf. Weet je jouw Kamer van Koophandel nummer niet meer? Dit kun je eenvoudig opzoeken door jouw Handelsnaam op te geven in de website van de Kamer van Koophandel. Je zoekt nu in het Handelsregister waarin jouw eenmanszaak staat opgenomen. Het Handelsregister is openbaar. 

Hoe vraag ik een VECOZO certificaat aan

Stappenplan Vecozo / Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan? 
 

  • Stap 1 : Zorg dat je de juiste AGB-code hebt. Dat is de 41- code voor je onderneming. Dit een landelijke herkenningscode.
  • Stap 2:  Ga naar de website van Vecozo om je onderneming daar aan te melden 

Druk rechtsboven op Klant wordenhttps://www.vecozo.nl/diensten/aanmelden/
 

In 10 stappen kun je je aanmelden en antwoord krijgen op Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan

Druk op Start het aanmeldprocesVECOZO Aanmeldproces

Vul hier jouw mailadres in. Je krijgt nu direct in de mail een bevestigingsmail om jouw mailadres te controleren. Volg hiervoor de instructies in deze mail. 

Druk op Uw aanmelding voortzetten in de betreffende mail. 

Hierna vul je de gegevens in zoals bovenstaand aangegeven op de website van VECOZO via de link in de mail. Vecozo vraagt hierna om jezelf te identificeren je drukt dan op Start Identificatie 

Je kunt jezelf identificeren door middel van jouw bankpas en internetbankieren. Door 1 maal in te loggen kun je jezelf identificeren. LET WEL: indien je een bankpas gebruikt van een en/of rekening met een partner zal de identificatie niet goed gaan, aangezien het VEOCOZ certificaat een persoonlijk certificaat is.

Lukt het je niet om de identificatie te voltooien met jouw bankpas , dan kun je een afspraak maken met VECOZO om bij jouw thuis jouw paspoort te tonen en zo de identiteit vast te stellen. 

Na de voltooiing van deze aanmelding krijg je bericht per mail dat de aanmelding is gelukt en er per post een pincode wordt verzonden aan het huisadres dat is ingevoerd. 

  • Stap 3 Je krijgt dan binnen 5 dagen een code om mee in te loggen bij VECOZO. 
  • Stap 4 Zodra je de brief van VECOZO hebt ontvangen volg je de instructies die hierop staan. Om in te loggen bij VECOZO dien je de Software van VECOZO te downloaden op jouw computer. Downloaden gaat niet op een IPHONE of IPAD. Daarnaast is het certificaat persoonsgebonden en kun je deze maar op 1 computer installeren. 
     
  • Stap 5: je bent nu in het bezit van het Vecozo-certificaat. Omdat je je bij hen hebt aangesloten kun je nu gaan werken via het PGB-portaal. Je gaat naar:

https://www.mijnpgb.nl/

  • Stap 6: Kies voor inloggen PGB Portaal. Op het volgende scherm selecteer je Inloggen met VECOZO en vervolgens Formele zorgverlener. Hierna selecteer je het certificaat dat je zojuist hebt geÏnstalleerd. Vecozo vraagt nu om het wachtwoord dat je zelf eerder hebt gekozen. 
  • Stap 7:  Vervolgens vraagt VECOZO om een TOKEN. Dit is een extra beveiligde manier van inloggen. Indien je voor het eerst hiermee inlogt dien je een Authenticator app te installeren op jouw telefoon als je die nog niet hebt. In de app store vindt je deze kosteloos te downloaden. Na de installatie op jouw telefoon kun je deze app koppelen aan jouw vecozo door de QRcode te gebruiken op het scherm. Na het invoeren van deze token die gegeven wordt door de Authenticator app op jouw telefoon krijg je toegang tot het PGB Portaal. 

Hierop zie je meteen het inlogscherm. Ook kun je klikken op de knop: Zorgverleners. Onder deze knop vind je alle informatie voor zorgverleners, met instructiefilmpjes ed om te kunnen gaan werken met het portaal.

Wanneer de eerstvolgende nieuwe budgethouder zich aanmeldt bij het PGB-portaal, zal ook de zorgverlener zich via het portaal moeten aanmelden. De budgethouder heeft de AGB-codes van alle zorgverleners nodig. Alle overeenkomsten kunnen door de zorgverleners zelf in het portaal worden gezet en verzonden naar de budgethouder (worden gedeeld) zodat ze getekend kunnen worden. Eenmaal getekend terug, kun je zelf het document ondertekenen en is het klaar. Het Zorgkantoor zal de documenten controleren.

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan kan lastig zijn zeker indien je er niet eerder meer gewerkt hebt. Vecozo heeft echter een helpdesk bij Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan die klaarstaat voor vragen en je ook kan begeleiden in Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan. 

 

 

Stuur mij de Nieuwsbrief!

* indicates required

Intuit Mailchimp