Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

21 oktober 2024

Wat is het Fiscaal Kompas ZZP Zorg?

Het Fiscaal Kompas ZZP Zorg beschrijft een manier van werken waarbij een opdrachtgever in de zorg en opdrachtnemer (zzp’er) zo veilig mogelijk kunnen samenwerken. 

Het kader maakt duidelijk wanneer er sprake is van schijnzelfstandigheid. Het Fiscaal Kompas heeft als doel om schijnzelfstandigheid tegen de te gaan. Fiscaal kompas / belastingdienst 

Fiscaal kompas ZZP Zorg

Het Fiscaal Kompas ZZP Zorg is bedoeld voor zorgorganisaties die de inhuur van zzp’ers in de zorg willen professionaliseren. ZZP’ers worden ingehuurd door zorgorganisaties en bemiddelende partijen krijgen de opdracht om kandidaten op een goede wijze te screenen. De belastingdienst heeft niet meegwerkt aan de totstandkoming van het Fiscaal kompas. 

Het Fiscaal Kompas regelt binnen de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), waarmee zorgprofessionals hun zelfstandigheid kunnen behouden zonder dat de Belastingdienst hen als werknemers kwalificeert. De Wkkgz biedt zelfstandig werkende zorgverleners een aanzienlijke mate van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor de verleende zorg. Ben jij ondernemer, of schijnzelfstandig Ondernemerschap Wanneer is er nou sprake van schijnzelfstandigheid en wanneer ben je nou precies ondernemer? 

Het Fiscaal Kompas ZZP Zorg biedt meer duidelijkheid over wanneer je als zelfstandig ondernemer wordt gezien en wanneer je schijnzelfstandig bent. 

Zelfstandig Ondernemer

  • Ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
  •  Werk je voor eigen rekening, loop je (ondernemers)risico en ben je gericht op het maken van omzet en winsten. 
  • Je bepaalt zelf wanneer je werkt en bij welke zorgvragers je werkt.
  • Herkenbaarheid als zelfstandig ondernemer; bijvoorbeeld door een eigen logo of bedrijfskleding
  • Verschillende opdrachtgevers (minimaal 3 per jaar) 
  • Vrijheid in het kiezen van opdrachtgevers.
  • Investeren in jouw onderneming, bijvoorbeeld in scholing en bedrijfskleding, laptop. 
  • De juiste verzekeringen voor onder meer beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. 

    Wettelijk kader 

  • Maak gebruik van wettelijk correcte (model)-overeenkomsten.
  • Werk je zelfstandig en zonder voortdurende aansturing van je opdrachtgever
  • Kwaliteitseisen aan zelfstandig ondernemer in de zorg 
  • Voldoen aan de wet- en regelgeving van de verschillende zorgwetten zoals de Wkkgz en Wtza
  • Klachtenregeling en een kwaliteitssysteem. 
  • Geregistreerd staan in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa)
Wat is het Fiscaal Kompas ZZP Zorg?Het Fiscaal Kompas ZZP Zorg beschrijft een manier van werken waarbij een opdrachtgever in de zorg en opdrachtnemer (zzp’er) zo veilig mogelijk kunnen samenwerken. Het kader maakt duidelijk wanneer er sprake is van schijnzelfstandigheid. Het Fiscaal Kompas heeft als doel om schijnzelfstandigheid tegen de te gaan. Fiscaal kompas / belastingdienst 
20 september 2024

Zorgaanbiedersportaal | Eisen aan zzp'er Wet toetreding Zorgaanbieders; Wtza

Zorgaanbiedersportaal |  Meldplicht voor zzp'ers in de zorg

Zorgaanbiedersportaal

Wat zijn de nieuwe eisen aan zzp'ers / zelfstandig zorgverleners in de zorg

  • Meldplicht; alle nieuwe ( start per 1 januari 2022 ) zorgaanbieders hebben een meldplicht bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  • Vergunning en intern toezicht; met een vergunning mag je een bepaalde vorm van zorg verlenen.Bij een aantal zorgverleners is een interne toezichthouder verplicht. Deze vergunning geldt voor een bepaalde categorie zorginstellingen. De zorginstellingen die een WTZI erkenning hebben gaan automatisch over naar een Wtza vergunning. 
  • Financiele bedrijfsvoering en derivaten; de Nederlandse zorgautoriteit ziet toe op de regels voor een transparante financiele bedrijfsvoering. 

Voor zzp'ers wtza / zelfstandig zorgverleners in de zorg geldt alleen de meldplicht vanaf 1 januari 2022 voor nieuwe zorgaanbiedere. 

Meld je aan bij het Zorgaanbiedersportaal:  de Wet Toetreding Zorgaanbieders WTZa (2022)

Het kan zijn dat jij al bekend bent bij het Landelijk Register Zorgaanbieders (Lrza) en je de inschrijving niet nogmaals hoeft te doen. Ben je namelijk voor 2022 al gestart als zzp’er in de zorg, dan zijn de van jou bekende gegevens overgenomen in het register. Zoek jezelf daarom eerst online op in het Zorgaanbiedersportaal om te controleren of je al bekend bent bij de Inspectie. 

Voor de meeste nieuwe ondernemingen is het belangrijk om te voldoen aan de nieuwe Wet Toetreding Zorgaanbieders (WTZa) die per 1 januari 2022 van kracht is. Als zzp’er in de zorg houdt dat in dat je een meldplicht hebt. Kijk dit eerst goed na vóór je een AGB-code aanvraagt voor je onderneming. Het voldoen aan de WTZa middels de aanmelding is verplicht. 

Meldt je eerst aan bij het Zorgaanbiederportaal; zonder deze aanmelding krijg je geen AGB code!

Sta je nog niet in het Zorgaanbiedersportaal, dan kun je jezelf inschrijven in het Landelijk Register Zorgaanbieders (Lrza).

Hier kun je jezelf opzoeken in het Zorgaanbiedersportaal.

De inschrijving in het Zorgaanbiedersportaal kun je enkel doen wanneer je een eHerkenning hebt, die ervoor zorgt dat jij als ondernemer op een veilige manier gebruik kunt maken van deze dienstverlening. Het is een soort zakelijke DigiD

Wat regelt de Wet toetreding zorgaanbieders WTZA?

Meldplicht zzp'er Wtza; De wet regelt het volgende:

  • Een betere en snelle aanpak van klachten

    Mensen kunnen sinds 1 januari 2017 gratis terecht bij de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Elke zorgverlener is verplicht om zich aan te sluiten bij een onafhankelijks geschillencommissie met een klachtenfunctionaris. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgverlener het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek eerder op gang brengen. Lost een gesprek het probleem niet op? Dan kan de cliënt een rechtszaak aanspannen. Maar de wet biedt ook een laagdrempelig alternatief: de onafhankelijke geschilleninstantie. Die doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. De geschilleninstantie kan ook een schadevergoeding toekennen.
     
  • Zorgmedewerkers kunnen veilig incidenten melden

    Medewerkers moeten voorvallen in de zorg kunnen melden. Doel is dat collega's het voorval met elkaar bespreken. Dat zij ervan leren. En op deze manier samen de zorg verbeteren. Zorgaanbieders mogen zelf bepalen op welke manier ze dit organiseren.
     
  • Cliënt krijgt sterkere positie

    De cliënt heeft het recht op goede informatie als er in de zorgverlening iets niet goed is gegaan. Bijvoorbeeld een fout tijdens een operatie. De zorgaanbieder moet zo’n fout met de cliënt bespreken en in het cliëntendossier opnemen. De cliënt heeft recht op informatie over de kwaliteit van de zorg wanneer hij daarom vraagt.
     
  • Uitbreiding meldplicht zorgaanbieders

    Voortaan moeten zorgaanbieders alle vormen van geweld in de zorgrelatie melden. Net als ontslag van een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren.

Zorgaanbieders krijgen de ruimte om klachtenregelingen en kwaliteitssystemen te regelen op hun manier. 

 

Voor welke zorgaanbieders geldt de Wkkgz?
 

De Wkkgz geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp’ers. Denk aan verpleeghuizen, ziekenhuizen, huisartsen en fysiotherapeuten. Ook bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die de gezondheidstoestand van cliënten beoordelen of cliënten medisch begeleiden, vallen onder de wet.

Start u een nieuwe zorgonderneming of gaat u voor het eerst zorg aanbieden die onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) valt, dan is het belangrijk dat u zich via de site van de overheid meldt als nieuwe zorgaanbieder. U kunt hier ook controleren of het melden op u van toepassing is.

 

Meldplicht zorgaanbieder Wtza

Aan alle nieuwe zorgaanbieders die onder de Wet kwaliteit, klachten geschillen zorg (Wkkgz) vallen, vraagt de overheid zich maximaal drie maanden voor de start van de zorg te melden. Op deze pagina vindt u informatie die u helpt vast te stellen of u onder Wkkgz valt en of melden voor u van toepassing is.

Zorgaanbieders zoals verpleeghuizen, ziekenhuizen, thuiszorg, zorgboerderijen, (G)GZ instellingen, huisartsen, fysiotherapeuten, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen die de gezondheidstoestand van cliënten beoordelen of cliënten medisch begeleiden vallen onder de Wkkgz. Ook geldt de Wkkgz voor andere soorten zorg zoals veel aanbieders van cosmetische behandelingen en voor aanbieders van alternatieve geneeswijzen. Het maakt voor de Wkkgz niet uit of u alleen werkt of met anderen samen.

Bron: Rijksoverheid

Zorgaanbiedersportaal | Eisen aan zzp'er Wet toetreding Zorgaanbieders; Wtza Zorgaanbiedersportaal |  Meldplicht voor zzp'ers in de zorg
19 september 2024

Hoe vraag ik een VECOZO certificaat aan?

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan?

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan?

Zelfstandig zorgverleners (zzp'ers ) die PGB zorg verlenen kunnen hun declaraties indienen bij het PGB Portaal van de Sociale VerzekeringsBank (SVB)  Hiervoor dien je eerst een aanvraag te doen voor een VECOZO – certificaat.

Wat is een VECOZO Certificaat? 

Een certificaat is een onderdeel van beveiligingssoftware; een soort digitale sleutel waarmee je toegang krijgt tot de beveiligde delen van het PGB portaal. Via het certificaat kun je inloggen en kan een budgethouder gegevens uitwisselen met jou als PGB zorgverlener. De budgethouder kan zo een Zorgovereenkomst met jou delen. Deze kun je vervolgens online ondertekenen met behulp van jouw VECOZO certificaat. 

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan

Een certificaat is vanaf het moment dat u het installeert twee jaar geldig. Vanaf 30 dagen voor de verloopdatum kan het certificaat door de gebruiker weer voor twee jaar worden verlengd. Verloopt het certificaat? Dan kan het met behulp van het gebruikersnummer en de pincode opnieuw binnen 20 dagen worden geïnstalleerd. Het installeren van het VECOZO certificaat kun je maar op 1 computer tegelijkertijd doen. Installatie is niet mogelijk op een Iphone of Ipad. Hiervoor heb je een laptop of PC nodig dat draait op Windows. 

Wat is het PGB Portaal ?

Cliënten die de zorg ( deels ) vergoed krijgen middels een PGB kunnen de facturen digitaal goedkeuren middels een web applicatie MIJNPGB. De zorgverlener logt in met zijn Persoonlijk certificaat en gaat dan naar Declaratie indienen. Je kiest vervolgens de juiste budgethouder en de juiste maand. LET OP: Je kunt jouw factuur pas indienen op de eerste dag van de nieuwe maand. 

Met dit certificaat kunnen zorgverleners inloggen in de PGB omgeving van de budgethouder aan wie je zorg verleent. Het doorgeven van tariefwijzigingen, veranderde bankgegevens of persoonsgegevens wordt hierbij eenvoudiger doordat je dit direct online kunt doorgeven. De budgethouder zet per zorgverlener een zorgovereenkomst online, de betreffende zorgverlener ontvangt hiervan per mail ( indien zo ingesteld ) bericht. 

Om een factuur te declareren dien je de factuur bij de hand te houden. De gemaakte zorguren dien je per week in, per tariefgroep. Opgeteld moet er hetzelfde eindbedrag uitkomen als er vermeld staat op jouw factuur. Vervolgens dien je deze factuur in waarna de budgethouder of vertegenwoordiger deze controleert. Na goedkeuring maakt de SVB het gedeclareerde bedrag over naar de zorgverlener. 


Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan? 

Ga naar de website van VECOZO. Voor dit certificaat dien je in bezit te zijn een AGB code voor jouw onderneming. Voor BIG geregistreerde zorgverleners geldt dat je een AGB code hebt op jouw persoonlijke titel startend met een 9, daarnaast heb je een AGB code van jouw firma, meestal startend met 41.

Heb je deze laatst code nou nog niet, vraag deze dan aan bij Vektis. Hoe kun je lezen op hun website : www.agbcode.nl.

Voor niet BIG geregistreerde zorgverleners geldt dat ze de AGB code op naam van hun zorgonderneming meestal al hebben. Weet je het niet zeker check dan of je te vinden bent op de website van Vektis www.agbcode.nl. Het AGB is een openbaar register en daardoor is jouw AGB code hier op te zoeken.

Vervolgens klik je op KLANT WORDEN op de website van VEOCOZO. Om klant worden bij VECOZO moet je een aantal gegevens doorgeven. Let erop dat deze gegevens actueel zijn. 

Om jouw onderneming aan te melden bij VECOZO heb je onderstaande informatie bij de hand nodig. Hiermee kunnen zij onder andere de tekenbevoegde en hoofdcontactpersoon identificeren.

  • E-mailadres van de aanvrager

  • Kamer van Koophandel nummer (KvK-nummer) van jouw onderneming

  • AGB-code van de onderneming

  • Gegevens van de tekenbevoegde als vermeld op geldig legitimatiebewijs

  • Gegevens van de hoofdcontactpersoon als vermeld op geldig legitimatiebewijs

  • Gegevens van de ICT-beheerder 

  • Gegevens van de contactpersoon per AGB-code

Indien jij een zzp'er in de zorg bent, vul je hier overal jouw eigen gegevens in. Let erop dat er gevraagd wordt naar het vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel waar je ingeschreven staat. Dat is niet hetzelfde als het Kamer van Koophandel nummer zelf. Weet je jouw Kamer van Koophandel nummer niet meer? Dit kun je eenvoudig opzoeken door jouw Handelsnaam op te geven in de website van de Kamer van Koophandel. Je zoekt nu in het Handelsregister waarin jouw eenmanszaak staat opgenomen. Het Handelsregister is openbaar. 

Hoe vraag ik een VECOZO certificaat aan

Stappenplan Vecozo / Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan? 
 

  • Stap 1 : Zorg dat je de juiste AGB-code hebt. Dat is de 41- code voor je onderneming. Dit een landelijke herkenningscode.
  • Stap 2:  Ga naar de website van Vecozo om je onderneming daar aan te melden 

Druk rechtsboven op Klant wordenhttps://www.vecozo.nl/diensten/aanmelden/
 

In 10 stappen kun je je aanmelden en antwoord krijgen op Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan

Druk op Start het aanmeldprocesVECOZO Aanmeldproces

Vul hier jouw mailadres in. Je krijgt nu direct in de mail een bevestigingsmail om jouw mailadres te controleren. Volg hiervoor de instructies in deze mail. 

Druk op Uw aanmelding voortzetten in de betreffende mail. 

Hierna vul je de gegevens in zoals bovenstaand aangegeven op de website van VECOZO via de link in de mail. Vecozo vraagt hierna om jezelf te identificeren je drukt dan op Start Identificatie 

Je kunt jezelf identificeren door middel van jouw bankpas en internetbankieren. Door 1 maal in te loggen kun je jezelf identificeren. LET WEL: indien je een bankpas gebruikt van een en/of rekening met een partner zal de identificatie niet goed gaan, aangezien het VEOCOZ certificaat een persoonlijk certificaat is.

Lukt het je niet om de identificatie te voltooien met jouw bankpas , dan kun je een afspraak maken met VECOZO om bij jouw thuis jouw paspoort te tonen en zo de identiteit vast te stellen. 

Na de voltooiing van deze aanmelding krijg je bericht per mail dat de aanmelding is gelukt en er per post een pincode wordt verzonden aan het huisadres dat is ingevoerd. 

  • Stap 3 Je krijgt dan binnen 5 dagen een code om mee in te loggen bij VECOZO. 
  • Stap 4 Zodra je de brief van VECOZO hebt ontvangen volg je de instructies die hierop staan. Om in te loggen bij VECOZO dien je de Software van VECOZO te downloaden op jouw computer. Downloaden gaat niet op een IPHONE of IPAD. Daarnaast is het certificaat persoonsgebonden en kun je deze maar op 1 computer installeren. 
     
  • Stap 5: je bent nu in het bezit van het Vecozo-certificaat. Omdat je je bij hen hebt aangesloten kun je nu gaan werken via het PGB-portaal. Je gaat naar:

https://www.mijnpgb.nl/

  • Stap 6: Kies voor inloggen PGB Portaal. Op het volgende scherm selecteer je Inloggen met VECOZO en vervolgens Formele zorgverlener. Hierna selecteer je het certificaat dat je zojuist hebt geÏnstalleerd. Vecozo vraagt nu om het wachtwoord dat je zelf eerder hebt gekozen. 
  • Stap 7:  Vervolgens vraagt VECOZO om een TOKEN. Dit is een extra beveiligde manier van inloggen. Indien je voor het eerst hiermee inlogt dien je een Authenticator app te installeren op jouw telefoon als je die nog niet hebt. In de app store vindt je deze kosteloos te downloaden. Na de installatie op jouw telefoon kun je deze app koppelen aan jouw vecozo door de QRcode te gebruiken op het scherm. Na het invoeren van deze token die gegeven wordt door de Authenticator app op jouw telefoon krijg je toegang tot het PGB Portaal. 

Hierop zie je meteen het inlogscherm. Ook kun je klikken op de knop: Zorgverleners. Onder deze knop vind je alle informatie voor zorgverleners, met instructiefilmpjes ed om te kunnen gaan werken met het portaal.

Wanneer de eerstvolgende nieuwe budgethouder zich aanmeldt bij het PGB-portaal, zal ook de zorgverlener zich via het portaal moeten aanmelden. De budgethouder heeft de AGB-codes van alle zorgverleners nodig. Alle overeenkomsten kunnen door de zorgverleners zelf in het portaal worden gezet en verzonden naar de budgethouder (worden gedeeld) zodat ze getekend kunnen worden. Eenmaal getekend terug, kun je zelf het document ondertekenen en is het klaar. Het Zorgkantoor zal de documenten controleren.

Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan kan lastig zijn zeker indien je er niet eerder meer gewerkt hebt. Vecozo heeft echter een helpdesk bij Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan die klaarstaat voor vragen en je ook kan begeleiden in Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan. 

 

Hoe vraag ik een VECOZO certificaat aan? Hoe vraag ik een Vecozo certificaat aan?
13 september 2024

Wat is Particuliere Thuiszorg?

Wat is particuliere thuiszorg; Particuliere thuiszorg houdt in dat u van begin tot eind helemaal zelf de controle houdt over de thuiszorg die u ontvangt en de hoeveelheid van die zorg. Heeft u 24 uur per dag intensieve verzorging nodig, dan kan er in uw eigen huis een zorgverlener dag en nacht voor u klaarstaan. Deze zorg start wanneer reguliere zorg stopt en niet meer voldoende blijkt te zijn. 

Particuliere thuiszorg is zoals de naam al zegt de tegenhanger van reguliere thuiszorg, maar wat is particuliere thuiszorg? Het grootste verschil tussen particulier en regulier is de keuzevrijheid. Bij deze vorm van thuiszorg bepaalt u zelf wie de zorg bij u verleent. Thuiszorg is voor iedere inwoner van Nederland, die zorg nodig heeft, in te zetten. De ( gedeeltelijke ) vergoeding van particuliere thuiszorg komt net als de vergoeding van reguliere zorg uit de W.L.Z., Wet Langdurige Zorg.
Een ander verschil van particuliere thuiszorg met reguliere thuiszorg is de wijze van betaling. Reguliere thuiszorg wordt rechtstreeks vergoed aan de zorgverlener, hiervan ziet u geen rekeningen. U betaalt enkel een eigen bijdrage. Particuliere thuiszorg wordt vergoed vanuit een PersoonsGebonden Budget ( P.G.B.) u ziet de rekeningen van de zorgverleners wel. Deze rekeningen kunt u zelf voldoen vanuit het PersoonsGebonden Budget. De betaling van de zorgverleners wordt gedaan door de S.V.B., de Sociale VerzekeringsBank. Het voordeel van een PersoonsGebonden Budget is dat u zelf kunt kiezen wie u de zorg wilt laten verlenen. Met dit P.G.B. kunt u zelf deze thuiszorg inkopen. Particuliere zorg thuis is ook nog eens voordeliger dan reguliere zorg, waardoor u voor hetzelfde budget meer uren zorg kunt inkopen. 

In de particuliere thuiszorg wordt gewerkt met vaste teams van professionele zorgverleners. Deze zorgverleners hebben allen een afgeronde opleiding in de zorg, vanaf niveau 3. Alle zorgverleners overleggen een geldige VOG, Verklaring Omtrent Gedrag. Samen met de coordinator het zorgteam bespreekt u de tijden en dagen waarop u de zorg wenst te ontvangen. Particuliere zorg wordt verleend vanaf 4 aaneengesloten uren tot een volledige 24 uurszorg thuis. Naast verzorgende en verpleegkundige taken kunnen de zorgverleners zorgen voor het koken van de maaltijden, doen van boodschappen en het verzorgen van de was. Ook een bezoek aan familie of het ziekenhuis behoort tot de mogelijkheden. Op deze manier krijgt u niet steeds verschillende gezichten, maar blijft er 1 zorgverlener bij u die al deze zorg op zich kan nemen. 

 

 

Particuliere thuiszorg

Mantelzorg ondersteuning

Reguliere thuiszorg

Zorginstelling

24 uurszorg

Ja

Nee

Nee

                       Ja

1 zorgverlener bij 1 client

Ja

Ja

Ja

Nee

Hulp bij Persoonlijke Verzorging

Ja

Nee

Ja

Ja

Verpleegkundige zorg

Ja

Nee

Speciaal ander team

Speciaal ander team

Eigen bijdrage

Ja

Ja

Nee

Ja

Leerlingen / stagiaires

Nee

Nee

Ja

Ja

Zorgteam

Vast team vanaf 4 -7 zorgverleners

Vast team ondersteuners

Verschillend dag- 
nachtteam

Verschillend dag en nachtteam

Langere uren zorg ( >4 uur)

Ja

Nee

Nee

Ja

Samen eten, koken, boodschappen doen / tijd voor welzijn

Ja

Ja

Nee

Nee

Op vaste afgesproken tijd

Ja

Ja

Nee

Nee



Voor wie is Particuliere thuiszorg in te zetten en wat is particuliere thuiszorg?

De thuiszorg wordt verleend aan iedereen die zorg nodig heeft van minimaal 4 uur aaneengesloten tot een 24 uurs aanwezigheid van een zorgverlener. De zorg kan verleend worden aan ouderen die niet meer geheel zelfstandig thuis kunnen wonen en niet willen verhuizen naar een zorginstelling. Het kan ook zijn dat u of uw naaste is getroffen door een chronische ziekte en continue zorg nodig heeft in de nabijheid. Veel voorkomende ziektebeelden van cliënten thuis zijn A.L.S., hart – en vaat ziekten, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer. Zorg wordt tevens verleend aan cliënten die ter revalidatie voor een beperkte periode zorg nodig hebben.

Wat is particuliere thuiszorg

Wat zijn de mogelijkheden van Particuliere Thuiszorg en wat is particuliere thuiszorg? 

De zorgverleners van het Verpleeg Collectief zijn allen gediplomeerde verpleegkundigen, niveau 4 en niveau 5 of verzorgenden I.G., niveau 3 ( Individuele Gezondheidszorg )
De zorg die door hen verleend wordt bestaat uit Persoonlijke VerzorgingIndividuele Begeleiding en Verpleging. Persoonlijke Verzorging bestaat uit hulp bij wassen, douchen en aankleden, assisteren bij de toiletgang, het opstaan en het naar bed gaan. Tevens hoort hierbij het verzorgen van handen, nagels, haren en huid, ondersteuning bij het eten en drinken, maar ook het toedienen van sondevoeding.

Doordat we tijd hebben en aandacht kunnen geven, kunnen de zorgverleners ook bijdragen aan het welbevinden van cliënten. De zorgverleners worden ingeroosterd op tijden en dagen die u wenst, hierdoor zijn de zorgverleners niet gehaast en kunnen ze arriveren op de exact met u afgesproken tijd. Naast Persoonlijke zorgtaken kunnen de zorgverleners tevens de cliënt vergezellen bij een bezoek aan de huisarts, specialist en het bestellen van hulpmiddelen en medicamenten. De zorgverleners kunnen boodschappen doen en het bereiden van de maaltijd en het verzorgen en strijken van de was. Onder Individuele Begeleiding wordt verstaan het aanbrengen van structuur in de dagelijkse routine, het vergezellen bij een wandeling, naar vrienden of bij familiebezoek. De zorgverleners werken in blokken van 4 uur aaneengesloten tot een gehele 24 uurs aanwezigheid van een zorgverlener. Thuiszorg kan ondersteuning bieden indien u zorgt voor uw partner. De zorgverleners kunnen de zorg tijdelijk van u overnemen waardoor u weer wat tijd heeft voor u zelf. Naast verzorgende taken zijn onze verpleegkundigen getraind in het uitvoeren van verpleegtechnische handelingen als thuisbeademing en het toedienen van sondevoeding of pijnmedicatie.

Wat is Particuliere Thuiszorg? Wat is particuliere thuiszorg; Particuliere thuiszorg houdt in dat u van begin tot eind helemaal zelf de controle houdt over de thuiszorg die u ontvangt en de hoeveelheid van die zorg. Heeft u 24 uur per dag intensieve verzorging nodig, dan kan er in uw eigen huis een zorgverlener dag en nacht voor u klaarstaan. Deze zorg start wanneer reguliere zorg stopt en niet meer voldoende blijkt te zijn. 
5 september 2024


Afscheid van een zorgteam | Particuliere thuiszorg Waalre 

Soms is er een afscheid van een client die niet langer in zorg blijft. Soms is er ook sprake van een dubbel afscheid wanneer ook teamleden van de zorg stoppen met werken voor het Verpleeg Collectief. 

Afgelopen week werden we uitgenodigd door mevrouw Brondijk omdat ze verhuisd is naar een zorginstelling. Mevrouw is inmiddels op hoge leeftijd en is sinds 2009 bekend met het Verpleeg Collectief. Eerst was er de zorg voor haar man voor enkele jaren en vervolgens ook voor haar zelf. In totaal is het echtpaar bijna 15 jaar in zorg geweest en hebben we veel meegekregen over hun leven samen in Nederland en de Verenigde Staten. Mevrouw is nog steeds zeer goed op de hoogte van actualiteiten en liet haar politieke voorkeur duidelijk merken door op te merken wie ze graag als nieuwe President (e) zou zien in de Verenigde Staten. 

Naast het afscheid van mevrouw Brondijk namen we tevens afscheid van zorgverleners Charlotte, Letty en Joke. Allen al jarenlang als zorgverlener werkzaam via het Verpleeg Collectief sinds respectievelijk 2016, 2007 en 2005. 

Graag willen we Joke, Charlotte en Letty bedanken voor hun trouwe en integere zorgverlening. Allen waren een ster in het verlenen van zorg aan huis met toewijding en met hart voor de zorg. Dat houdt betrokkenheid in, het opbouwen van een band met een zorgvrager die verder gaat dan het verlenen van een zorgdienst. 

Afscheid

 

Naast Letty, Charlotte en Joke waren de overige teamleden Marie en Brigitte ook aanwezig. Samen met mevrouw bezochten ze het nieuwe appartement van mevrouw en lunchten in het restaurant van de zorginstelling. Mevrouw Brondijk verwoordde het zelf het mooist door te zeggen dat de trein het station verlaten had, maar nog niet gearriveerd was. Hiermee gaf mevrouw aan dat ze nog wel zal moeten wennen aan haar nieuwe omgeving, maar ze kan gebruik maken van de mooie grote tuin die bij het tehuis hoort en bijhorende theehuis. 

We wensen mevrouw Brondijk een fijne tijd toe! 

Afscheid van een zorgteam | Particuliere thuiszorg Waalre  Soms is er een afscheid van een client die niet langer in zorg blijft. Soms is er ook sprake van een dubbel afscheid wanneer ook teamleden van de zorg stoppen met werken voor het Verpleeg Collectief. 
20 augustus 2024

Hitte bij ouderen

 

hitte bij ouderen


Hitte bij ouderen; Aandachtspunten voor zorgverleners in particuliere thuiszorg 

Tijdens hete dagen is het van belang om uitdroging of oververhitting van cliënten te voorkomen.
In de zomer kan de temperatuur oplopen naar waarden boven de 30 graden. 

Hitte bij ouderen: Vijf maatregelen die je kunnen helpen in de verzorging van je clienten. 

1. Maak een overzicht van cliënten met een verhoogd risico 

• Degenen die niet zelf adequaat kunnen reageren door hun beperkingen (CVA, verstandelijke beperking etc.). 
• Degenen met specifieke aandoeningen, zoals diabetes mellitus of hartfalen. 
• Degenen met overgewicht of een hoge leeftijd. 
• Degenen met een vochtbeperking (zij mogen alleen extra vocht tot zich nemen na overleg met een arts!). 

2. Zorg voor voldoende vochtinname 

• Laat 2 tot 3 liter drinken bij extreme warmte. 
• Maak de hoeveelheid vocht duidelijk (2 flessen van 1 of 1½ liter per dag). 
• Controleer de urinekleur en – productie: een kleine urineproductie met een donkere kleur kan duiden op uitdroging. 

3. Zorg voor afkoeling 

• Laat luchtige kleding dragen. 
• Biedt bescherming tegen invallend zonlicht. 
• Gebruik ventilatoren en airconditioners. 

4. Schakel ook mantelzorg in 

• Vraag mantelzorgers of zij willen opletten dat hun naaste goed drinkt. 
• Zorg dat mantelzorgers duidelijk geïnstrueerd zijn. 

5. Wees creatief met het verlenen van particuliere thuiszorg 

• Maak afspraken binnen je team om zorgverlening goed aan te passen op de warmte. 
• Overweeg om bepaalde onderdelen van de zorgverlening tijdelijk niet uit te voeren. Zo maak je tijd vrij om te zorgen dat de cliënt goed drinkt en belast je de client niet onnodig met teveel inspanning. 


Tot slot: vergeet niet om zelf ook voldoende te drinken! 

Meer informatie over persoonsgerichte particuliere thuiszorg klik hier

 

Hitte bij ouderen   Hitte bij ouderen; Aandachtspunten voor zorgverleners in particuliere thuiszorg 
9 augustus 2024

Vergoedingenlijst PGB

Vergoedingenlijst; welke zorg mag ingekocht worden met een PGB

Vergoedingenlijst PGB / Wet langdurige zorg 

Mensen die zorg nodig hebben in de thuissituatie kunnen hun zorg inkopen met een PersoonsGebonden Budget (PGB) . Een Wlz - PGB is aan te vragen indien er een indicatie voor zorg is gesteld door het Centrum Indicatiestelling Zorg ( CIZ). Het CIZ is een overheidsinstelling die beoordeeld hoeveel en welke zorg er per dag nodig is. 

Langdurige zorg kan worden aangevraagd voor; lichamelijk Chronisch zieke mensen, Ouderen, Mensen in de terminale levensfase, of mensen die psychogeriatrische hulp behoeven ( ziekte van Alzheimer, vasculaire dementie). De indicatie in een zorgprofiel is gebaseerd op de hoeveelheid Persoonlijke Verzorging, Verpleging en Begeleiding Individueel die noodzakelijk is. 

Welke zorg er ingekocht mag worden met een Wlz - PGB staat beschreven in de vergoedingenlijst. Deze lijst staat hieronder weergegeven en is niet uitputtend. Indien zorg verleent dient te worden die niet in de vergoedingenlijst wordt beschreven is het aan het zorgkantoor te beoordelen of de zorg vergoed mag worden. Het zorgkantoor maakt voor deze beoordeling gebruik van de zorgbeschrijving 

 

Persoonlijke verzorging

Met behulp van persoonlijke verzorging kunt u geholpen worden met uw zelfzorg. Als u de zelfzorg ook met hulp niet meer zelf kunt uitvoeren, dan wordt dit van u overgenomen. Ook het stimuleren van zelfzorg of het aanleren van vaardigheden om de zelfzorg uit te kunnen voeren hoort onder persoonlijke verzorging. Onder zelfzorg valt onder andere het wassen, aankleden, de toiletgang, het aantrekken van steunkousen, het eten en drinken en het verzorgen van uw huid.

Verpleging

Verpleging is voor als u medische hulp nodig heeft. Medische Specialistische Verpleging Thuis maakt onderdeel uit van verpleging, dit is sinds 2018 een nieuw product binnen de Wet langdurige zorg. Verpleging is bijvoorbeeld bij wondverzorging en injecties of als u hulp nodig heeft bij het zelf leren injecteren. Het aanreiken of toedienen van medicijnen behoort tot persoonlijke verzorging en niet tot verpleging.

Begeleiding individueel

Onder begeleiding vallen handelingen waarmee een persoon wordt ondersteund bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Begeleiding is er op gericht om de zelfredzaamheid van de cliënt te handhaven of te bevorderen.

Begeleiding individueel kan gaan om het ondersteunen bij het aanbrengen van structuur, praktische ondersteuning bij vaardigheden/ handelingen, toezicht en interventies op- en het aansturen/ corrigeren van gedrag ten gevolge van een stoornis. Ook kan het gaan om oefenen met het aanbrengen van structuur of het uitvoeren van handelingen ten behoeve van de zelfredzaamheid.

Toezicht

Toezicht is een essentieel onderdeel van de zorg/ begeleiding. Toezicht komt voor vergoeding vanuit het pgb in aanmerking als het noodzakelijk is om tijdig in te grijpen (denk bijvoorbeeld aan valgevaar, ingrijpen in verband met gedragsproblematiek of complicaties bij een ziekte). Dat wil zeggen dat er een duidelijk doel is gesteld en de zorgverlener tijdens het toezicht ook zorg verleent of dat de kans reëel is dat de zorgverlener moet ingrijpen. Dit geldt voor budgethouders die behoefte hebben aan permanent toezicht, omdat er elk moment iets (ernstig) mis kan gaan.

Begeleiding groep

Begeleiding in groepsverband kan nodig zijn omdat de verzekerde vanwege de beperking niet in staat is om tot een vorm van dagstructurering te komen. Begeleiding groep kan alleen geboden worden aan groepen budgethouders. Meer dan 1 persoon noemen we een groep. Maaltijden op gebruikelijke tijdstippen alsmede de begeleiding bij het nuttigen hiervan worden vergoed. De begeleiding groep heeft een minimale duur van 2 uur en een maximale duur van 4 uur per dag.

Vervoer

Vervoer van en naar de dagbesteding wanneer u niet zelfstandig naar de begeleidingslocatie kunt reizen. Onder bepaalde voorwaarden is het wel mogelijk om (een deel van) de reis zelfstandig uit te voeren.

Huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp kan nodig zijn omdat de budgethouder hier zelf niet meer (volledig) toe in staat is. Onder huishoudelijke hulp wordt niet alleen verstaan het schoonmaken en houden van de woonruimte van de budgethouder. Ook het wassen, strijken, koken of schoonmaken van andere ruimten in huis valt onder deze aanspraak.

Logeeropvang

Het doel van logeeropvang is het ontlasten van de mantelzorgers, dit noemen we respijtzorg. De budgethouder verblijft kortdurend ergens anders dan thuis. De zorgaanbieder waar u logeeropvang inkoopt zorgt voor een beschermende logeerplek. Dat betekent dat er sprake moet zijn van een veilige woon- en leefomgeving en van samenhangende zorg. Dat betekent dat u alle zorg krijgt die nodig is om veilig te logeren. U kunt dus geen andere zorg inkopen of een andere zorgverlener inzetten voor extra zorg tijdens het etmaal logeeropvang. Ook behoort het schoonmaken van de logeerruimte en het eten en drinken bij het verblijf. Vanuit het pgb kunt u per week maximaal 3 etmalen logeeropvang inkopen, op jaarbasis is dit 156 etmalen. U mag de etmalen opsparen om een langere tijd te gaan logeren. In de overeenkomst met de zorgaanbieder spreekt u het aantal etmalen af. Dit kan ook een langere periode zijn, bijvoorbeeld een weekend of een week. Logeeropvang buiten de Europese Unie is niet mogelijk. Vervoer naar logeeropvang komt niet in aanmerking voor een vergoeding.

25 juni 2024

Crisisopname voorkomen 

Crisisopname; voorkomen is beter dan genezen! Ouderen wonen steeds langer thuis met een zwaardere zorgvraag. Daarbij is het risico op een onverwachte crisisopname in het verpleeghuis of ziekenhuis groter.  Een opname of een tijdelijk verblijf is een ingrijpende gebeurtenis voor oudere mensen. Bovendien moeten professionals snel handelen en moeten er voldoende plekken beschikbaar zijn. Deze beschikbare plek kan ook ver buiten de eigen regio zijn, ver van familieleden en bekenden.

Crisisopname voorkomen

 

Hoe kun je als familie een crisisopname waar mogelijk voorkomen ?

 

Voornaamste redenen van crisisopname;

 

  • Valincidenten
    Door een plotselinge verandering in de gezondheidstoestand vanwege bijvoorbeeld een val waardoor een breuk ontstaat en men moet revalideren. Ook kan iemand getroffen worden door een tia of CVA. waardoor plotseling hulp nodig is bij de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL).
     
  • Uitval van de mantelzorg
    De partner die de zorg droeg voor een echtgenote wordt plotseling zelf opgenomen in het ziekenhuis waardoor de hulpbehoevende oudere alleen thuis moet worden opgevangen. Er moet dan plotseling thuiszorg worden ingezet ter vervanging van de mantelzorg; mantelzorgondersteuning. 
     
  • Multimorbiditeit
    Dit is de aanwezigheid van meer dan één chronische aandoening bij één persoon. Naarmate mensen met meer aandoeningen ouder worden, wordt de zorg- en ondersteuningsvraag steeds intensiever. Een verergering van de ziekte kan plotseling een probleem gaan vormen en de oorzaak worden van zelfzorgtekort
     
  • Dementie / gewichtsverlies
    Ouderen kunnen dementie langere tijd verborgen houden door zich beter voor te doen dan ze zijn tijdens korte bezoeken. De structuur in de dag kan langzaamaan wegvallen, maaltijden worden overgeslagen of het doen van boodschappen blijft uit. Hierdoor kunnen mensen ernstig afnemen in gewicht. Ook het zelfzorgtekort wordt meer. 

 

Hoe kun je als familie een crisisopname voorkomen; 6 tips

 

  • Observeer
    Probeer de situatie bij de oudere thuis zo goed mogelijk in kaart te brengen. Om echt te zien wat ouderen nog zelf doen en waar het misgaat is 24 uurs observatie nodig. Blijf een hele dag bij een ouder of verblijf er een heel weekend om echt te zien hoe het dagelijkse leven gaat. Tijdens korte bezoekjes wordt vaak de schijn opgehouden dat alles nog prima gaat. De ouder heeft er vaak moeite mee te onderkennen dat er hulp nodig is.
     
  • Voorkomen valincidenten
    Door het verwijderen van matjes en tapijten op de grond kan uitglijden worden voorkomen. Plaats steunen en handgrepen aan de muren. Indien boven slapen niet meer mogelijk is vanwege een trap zal er gekeken moeten worden naar mogelijkheden om beneden te slapen. Een traplift kan ook een oplossing bieden. 
     
  • Medicatieveiligheid
    Overleg met de huisarts / apotheker welke medicatie invloed kan hebben op de mobiliteit. Slaapmedicatie of rustgevende medicatie kan het risico op vallen vergroten. 
     
  • Rust, Reinheid en Regelmaat
    Structuur bij verzorging, voeding en nachtrust zijn erg belangrijk. Door de inzet van particuliere thuiszorg kan ervoor worden gezorgd dat de regelmaat terugkeert. Het dag – nachtritme wordt hersteld, drie maal daagse wordt samen met de oudere gegeten en er wordt ondersteund in de Persoonlijke Verzorging. Waar mogelijk wordt de zelfredzaamheid hersteld.
     
  • Let op details
    Hoe ziet het eten eruit dat in de koelkast staat, wordt etenswaar veel te lang bewaard, worden er te weinig boodschappen gehaald, of juist veel te veel? Dat zijn allemaal signalen dat een oudere het overzicht aan het verliezen is. Dragen je ouders ineens kleding die vies is of wordt de was niet meer gedaan terwijl men vroeger altijd erg netjes gekleed ging?
     
  • Informeer over zorg / vervolgzorg 
    Door te gaan kijken bij verpleeginstellingen kan er al een selectie worden gemaakt in de meest prettige leefomgeving voor de oudere. De meeste verpleegtehuizen hanteren een wachtlijst waardoor in het geval van een plotselinge opname de verpleeginstelling naar keuze geen ruimte meer heeft. Ook zijn er allerlei mogelijkheden in de particuliere zorg thuis / verpleeghuis vervangende zorg thuis
     
  • Ga uit van de wensen en behoeften van de ouder.
    Uitgangspunt is om de oudere zo min mogelijk te verplaatsen en aan te sluiten bij zijn wensen en behoeften voor een betere kwaliteit van leven. Verhuizen is voor iedereen een ingrijpende gebeurtenis, zeker voor een oudere die soms al tientallen jaren in dezelfde woning hebben gewoond. Een plotse verandering van de leefomgeving kan een nadelig effect hebben op de gezondheid en zeker op het welzijn. 

 

Door het tijden oppikken van de signalen kan een plotselinge opname worden voorkomen. Indien verhuizen naar een verpleeginstelling niet wenselijk is kan verpleeghuis vervangende 24 uurszorg thuis worden ingezet. 

Crisisopname voorkomen  Crisisopname; voorkomen is beter dan genezen! Ouderen wonen steeds langer thuis met een zwaardere zorgvraag. Daarbij is het risico op een onverwachte crisisopname in het verpleeghuis of ziekenhuis groter.  Een opname of een tijdelijk verblijf is een ingrijpende gebeurtenis voor oudere mensen. Bovendien moeten professionals snel handelen en moeten er voldoende plekken beschikbaar zijn. Deze beschikbare plek kan ook ver buiten de eigen regio zijn, ver van familieleden en bekenden.
18 juni 2024

Gedwongen opname bij dementie

Gedwongen opname

 Gedwongen opname in verpleegtehuis

Onvrijwillige / gedwongen opname in een zorginstelling

Indien een ouder of naaste lijdt aan dementie kan het zijn dat er een zelfzorg tekort is. In eerste instantie is dit nog redelijk op te vangen door familie, kennissen en buren die een oogje in het zeil houden.

Maar wat als dat niet meer voldoende is. De eerste signalen van zelfzorgtekort kunnen zijn:
 

  • Gewichtsverlies
  • Slechte hygiëne
  • Vervuild huis
  • Bedorven eten in de koelkast
  • Maaltijden worden overgeslagen
  • Nacht – dagritme raakt verstoord
  • De weg binnen- en / of buitenshuis wordt niet meer gevonden
  • Agressie / onbegrip naar partner toe
  • Rekeningen worden niet meer betaald
  • Administratie blijft liggen, afspraken worden niet nagekomen


Wanneer opname in een zorginstelling nodig is, maar mensen geen ziekte inzicht hebben kan een opname niet eenvoudig zijn. Het kan zijn dat uw familielid deze keuze niet meer goed zelf kan maken. Als opname dan nodig is, valt deze onder de Wet zorg en dwang (Wzd). Een alternatief voor een gedwongen opname kan particuliere thuiszorg zijn. Anders dan reguliere thuiszorg is particuliere thuiszorg niet beperkt in uren en zelfs tot 24 uur thuis inzetbaar. Wel dient u rekening te houden met uw indicatie als het gaat om uren die u vergoed kunt krijgen. Wilt u meer uren zorg inzetten dan uw indicatie toelaat dan is er altijd de mogelijkheid om deze uren particulier in te kopen.

Sinds 2020 geldt de Wet Zorg en Dwang, deze wet voorziet in de voorwaarden tot een gedwongen opname. In februari 2024 zijn er nieuwe bestuurlijke afspraken over de uitvoering van de Wet zorg en dwang gemaakt. Onvrijwillige zorg is soms nodig om goede zorg te kunnen geven en de veiligheid te kunnen waarborgen. Maar onvrijwillige zorg beperkt de grondrechten van extra kwetsbare mensen. De uitvoering van de wet was moeilijk uit te voeren is in de dagelijkse praktijk. Om deze reden is er een stappenplan ingezet. Het stappenplan regelt de stappen die de zorgverantwoordelijke moet zetten bij de beoordeling of onvrijwillige zorg noodzakelijk is. In het stappenplan staat ook welke deskundigen de zorgverantwoordelijke daarbij op welk moment moet betrekken en op welke momenten het zorgplan geëvalueerd moet worden. Het doel van het stappenplan is om onvrijwillige zorg te voorkomen, zo snel mogelijk af te bouwen of minder ingrijpende alternatieven in te zetten. Daarnaast dient er gekeken te worden naar alternatieven in plaats van een gedwongen opname. 

Wat is de Wet zorg en dwang?

De Wet zorg en dwang regelt hoe en wanneer uw familielid onvrijwillige zorg krijgt of onvrijwillig opgenomen kan worden. Onvrijwillige zorg of opname mag volgens de Wzd alleen als het écht niet anders kan. Dit heet ernstig nadeel, er is dan een grote kans op bijvoorbeeld verwonding of levensgevaar. Ook is er sprake van ernstig nadeel indien iemand zichzelf verwaarloost, financieel in de problemen komt of agressie bij anderen oproept. Een onvrijwillige opname mag alleen in een Wzd-geregistreerde accommodatie.

Toets door Centrum Indicatiestelling Zorg ( C.I.Z.)

Het CIZ onderzoekt of opname noodzakelijk en geschikt is voor uw familielid. Ook kijken zij of er minder ingrijpende mogelijkheden dan opname zijn om ‘ernstig nadeel’ te voorkomen of te stoppen. Een alternatief kan zijn het uitbreiden van thuiszorg door de inzet van 24 uurszorg thuis.

Aanvraag gedwongen opname

U kunt voor uw familielid van 12 jaar of ouder een aanvraag doen voor een ‘besluit tot opname en verblijf’. Een besluit van het CIZ is nodig voor een opname in een Wzd-geregistreerde accommodatie. Soms is het nodig om daarbij ook langdurige zorg (Wlz) aan te vragen. U kunt dan eerst het formulier aanvraag langdurige zorg invullen. Uw familielid kan zelf geen aanvraag doen.

Het onderzoek van het CIZ

Na de aanvraag doet het CIZ een onderzoek.  Voordat ze op bezoek komen, bekijken ze de reden van de aanvraag en de medische informatie. Ook bekijken ze het zorgplan. Tijdens een huis bezoek of telefonisch contact luisteren ze goed naar uw familielid en de andere aanwezigen. Zij bespreken waarom er een opname nodig is. Ze willen weten hoe uw familielid over de opname denkt. En of hij / zij zich tegen de opname verzet. Het CIZ neemt ook de mening mee van de  (wettelijk) vertegenwoordiger van uw familielid. Zo ontstaat er een goed beeld van de situatie.

Na het bezoek overlegt de medewerker die op bezoek is geweest, met een medisch adviseur van het CIZ. Ze beoordelen:

  • Hoe de persoon in kwestie denkt over opname;
  • Of er sprake is van een onveilige situatie voor uw familielid of zijn omgeving.
  • Of opname noodzakelijk en geschikt is om het ernstig nadeel te voorkomen of te stoppen;
  • En of er minder ingrijpende mogelijkheden dan opname zijn om het ernstig nadeel te voorkomen of te stoppen in de vorm van extra zorg thuis.

Na het onderzoek volgt het besluit. Dit duurt maximaal acht weken. Na het onderzoek zijn er verschillende uitkomsten mogelijk:


Vrijwillige opname

Een besluit tot opname en verblijf is niet nodig. Uw familielid is het eens met de opname en kan de gevolgen van deze uitspraak goed overzien. Hij  / zij kan opgenomen worden in een zorginstelling waar plaats is.

Besluit tot opname en verblijf


Soms kan uw familielid niet meer zeggen of hij het eens of oneens is met de opname. Of hij zegt dat hij opgenomen wil worden, maar kan de gevolgen niet goed overzien. Dat heet in de Wzd ‘geen bereidheid, geen verzet’. Uw familielid krijgt dan een besluit tot opname en verblijf. Met dit besluit kan uw familielid opgenomen worden in een Wzd-geregistreerde accommodatie.

Verzet


Als uw familielid of zijn vertegenwoordiger duidelijk geen opname wil, is er verzet. Het CIZ kan dan geen besluit tot opname en verblijf geven. Zij vragen in dat geval aan de rechter om een beslissing te nemen. Ze hebben dan een medische verklaring nodig van een onafhankelijke arts. De rechter neemt daarna een besluit. Als hij opname nodig vindt geeft hij een rechterlijke machtiging af. Uw familielid kan dan opgenomen worden. Soms besluit de rechter dat een opname niet nodig is. Bijvoorbeeld omdat er toch minder ingrijpende mogelijkheden dan een opname zijn zoals extra zorg thuis. Of omdat de situatie is veranderd.

Geen besluit tot gedwongen opname en verblijf


Zorgt het gedrag van uw familielid niet voor een onveilige situatie voor zichzelf of zijn omgeving (ernstig nadeel)? Of is opname niet noodzakelijk en geschikt om het ernstig nadeel te voorkomen of te stoppen? Zijn er wellicht minder ingrijpende mogelijkheden dan opname? Dan volgt er geen besluit tot opname.

Als er verzet is, vragen zij de rechter om een beslissing te nemen. Daarvoor hebben het CIZ en de rechter een medische verklaring nodig. Een onafhankelijke arts ziet uw familielid en kijkt of (onvrijwillige) opname geschikt kan zijn. Deze arts stelt dan de medische verklaring op.

 

Bezwaar maken

U kunt geen bezwaar maken of in beroep gaan tegen het besluit van het CIZ. U kunt wel een klacht indienen over hoe de medewerker van het CIZ zijn werk gedaan heeft.

Gedwongen opname bij dementie Gedwongen opname  
28 mei 2024

 

Wanneer ben je ondernemer in de zorg (zzp'er) volgens de Belastingdienst? 

Schijnzelfstandigheid: Ondernemer volgens de Belastingdienst

Zelfstandigheid
100%
Ondernemersrisico
85%
Aantal uren
75%
Investeringen
85%

Ondernemer volgens de Belastingdienst | Schijnzelfstandigheid Ondernemer volgens de Belastingdienst

Investeren


Het feit of je kapitaal (letterlijk: geld) in jouw bedrijf steekt is een criterium. Voor Zelfstandigen Zonder Personeel ligt dat wat gemakkelijker, veelal heeft een ZZP’er geen groot kapitaal nodig voor het bedrijf. Maar bij aanschaf van materialen en gereedschap zul je moeten investeren, dat is risicodragend kapitaal. Het feit dat je risicodragend kapitaal in jouw bedrijf steekt wijst er volgens de Belastingdienst op dat je ondernemer bent. Als zzp'er in de zorg kun je juist wel goed investeren in jezelf. Dit doe je door trainingen en cursussen te volgen en jouw eigen inzetbaarheid te vergroten. 

Opdrachtgevers

Als je meerdere opdrachtgevers hebt maakt dat het aannemelijker dat je ondernemer bent. Meerdere opdrachtgevers verminderen het risico dat je volledig afhankelijk bent van slechts één opdrachtgever. Als deze ene opdrachtgever ook nog eens jouw ex-werkgever is dan zal de Belastingdienst al snel tot de conclusie komen dat er sprake is van een verkapt loondienstverband.

Ondernemersrisico

Als je ondernemersrisico loopt telt dat zwaarwegend mee in de beoordeling. Enkele risico’s zijn: afhankelijkheid van vraag en aanbod van jouw dienst of product, klanten die niet betalen of het door jou geïnvesteerde geld in jouw bedrijf dat verloren kan gaan. Je loopt ondernemersrisico als jouw client / opdrachtgever niet betaalt, maak hierover goede afspraken en schakel desnoods een deurwaarder in. 

Aansprakelijkheid

In aansluiting op ondernemersrisico is ook aansprakelijkheid een belangrijk punt. Ben je aansprakelijk voor hetgeen je levert of diensten die je verricht, ben je aansprakelijk voor de schulden van jouw bedrijf?

Presentatie

Of je ondernemer bent hangt voor een deel ook af van jouw eigen presentatie. De manier waarop je je opstelt is daarin bepalend. Je kunt je presenteren door bijvoorbeeld een visitekaartje te hebben, een website, reclame te maken etc. Hiermee geef je aan dat je jezelf actief opstelt bij het zoeken naar opdrachtgevers en niet afhankelijk wilt zijn van die ene opdrachtgever. 

Samenvattend

De uiteindelijke beoordeling is niet van één factor alleen afhankelijk, meerdere factoren vormen samen het eindoordeel. 
 

Meer informatie over het werken als zelfstandig zorgverlener in de particuliere thuiszorg klik hier. 

 

 

 

 

Schijnzelfstandigheid | Ondernemer volgens de Belastingdienst

De Belastingdienst onderscheidt in principe drie vormen van inkomen voor ondernemers;

Winst uit onderneming
Loon uit dienstbetrekking
Resultaat uit overige werkzaamheden

Voor zelfstandigen is het fiscaal voordeliger om door de Belastingdienst te worden gezien als ondernemer. Je hebt dan recht op alle gangbare aftrekposten voor ondernemers.

  Wanneer ben je ondernemer in de zorg (zzp'er) volgens de Belastingdienst?  Schijnzelfstandigheid: Ondernemer volgens de Belastingdienst Zelfstandigheid 100% Ondernemersrisico
Abonneer op Drupal blog posts
 

Stuur mij de Nieuwsbrief!

* indicates required

Intuit Mailchimp